Symphonie in Sparkline

Eine Zeitreihe ist ein Muster. Es geht bergauf oder bergab. Die Dinge bleiben gleich oder schwanken. Sie verändern sich stetig oder plötzlich. Das Muster ist wichtiger als die Zahlenwerte. Es hilft, wenn man sich eine Zeitreihe vorliest, um das Muster darin zu erkennen. „Der erste Wert ist der kleinste. Erst geht es steil bergauf. Dann geht es fast den ganzen Weg wieder runter.“

Zeitreihenmuster sind wie Klangmuster. Auch Töne gehen wie Werte rauf oder runter. Man kann hören, was man sieht und sehen, was man hört. Wenn man dasselbe gleichzeitig hört und sieht, versteht man es schneller. Die Töne lesen das Muster vor. Probier Audio-Sparklines aus.

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4 Kommentare zu “Symphonie in Sparkline”

  1. Stephen Few meint:

    Bella,

    I certainly can understand your delight in sound, but your claim that the addition of an audio encoding to a visual encoding of time-series values speeds up the process of understanding is not correct. It actually slows it down. I can see the pattern in an instant, because my brain processes the image in a parallel manner, but sounds are processed serially, which takes time. Audio encoding might be useful for people who are visually impaired, but it is not a good replacement nor even a good addition to a visual encoding in the form of a simple graph.

    Stephen Few
    Perceptual Edge

  2. Jorge Camoes meint:

    Bella

    Time is a property of the auditory system, not of the visual system. As Bertin puts it:

    “La perception sonore ne dispose que de deux variables sensibles: la variation des sons et le temps.

    Par contre, la perception visuelle dispose de trois variables sensibles: la variation des taches et les deux dimensions du plan, et ceci hors du temps. Les systèmes destinés à l’œil sont d’abord spatiaux et atemporels. D’où leur propriété essentielle: dans un instant de perception, les systèmes linéaires ne nous communiquent qu’un seul son ou signe, tandis que les systèmes spatiaux, dont la graphique, nous communiquent dans le même instant les relations entre trois variables.”

    Jacques Bertin, Semiologie Graphique

  3. Jorge Camoes meint:

    Just another bit of information:

    “Cognitive psychologists have provided myriad information about the effects of sound on memory and about the effects of multiple tasks on attention. From this research, auditory graph investigators have used two principles on the impacts of using sound and vision together for graphed data. One of these principles is that adding another modality (i.e., audition to vision) will result in redundancy in the information, and thus lead to better overall comprehension of graphs. The second principle is that having two modalities will result in divided attention leading to greater cognitive load, and thus to diminished comprehension of graphs. It would be useful for auditory graph researchers to determine in which situations these two contradictory effects manifest themselves. (…)

    The results suggest that processing visual and auditory graphs together is a more difficult task than processing either alone.”

    Terri L. Bonebright (2005): “A SUGGESTED AGENDA FOR AUDITORY GRAPH RESEARCH”

  4. gasperix meint:

    Great idea.
    I agree with Stephen Few that the pattern is grasped more quickly visually, but one should experiment with the length of the recording first. I believe that a trained ear can get the idea of time series dynamics more quickly than visually or at least get very close.